VanHool AG300 New, a téli meglepi

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Ez a jármű a VHAG300 „őszi meglepi” új változata. Talán nem véletlenül télen érkezett meg hozzánk, így ő lett a „téli meglepi”.

 

Kívülről leginkább úgy különböztethető meg a régi változattól, hogy a nem hajtott kerekeken dísztárcsa van.

A jármű kívülről és belülről is nagyobb lett, így ez már igazi városi busz. Ennek persze mellékhatása, hogy nem feltétlenül lehet vele ott elférni ahol a régi típussal még el lehetett.

A jármű belsejét teljesen áttervezték, sokkal több lett a belső légtér. Ez magas utasszámnál komoly előny. Ezen túl az üléselrendezés 2-2 konfigurációról 1-2 konfigurációra változott, így sokkal több lett az állóhely. Így a jármű karaktere elővárosiból eltolódott nagyvárosiba. A konfiguráció érdekes tulajdonsága, hogy a babakocsi és kerekesszék szekciót előre tették az üzemanyagtank helyére. Így a vezető akár közvetlenül de tükörből is rálát. „Kétállásos” méret viszont kissé kicsinek tűnik ekkor járműhöz.

Úgy néz ki a járműnek alacsonyabb a padlószintje (a járdaszinthez képest) mint a régi változatnak. Ennek vannak előnye és hátrányai is.

Van néhány példány aminek nincs ajtó oldali nyitható ablaka. Eredetileg úgy tervezték (lásd NewA330), hogy csak szűrt levegő jusson be az utastérbe, ezért szinte nincs ablak. Ezeknek az ablakoknak valószínűleg csak a takarításkor szántak szerepet, mert így át lehet szellőztetni a járművet. A Magyar karbantartási viszonyok között ez nem mindig működik (mármint a klíma és a szellőzés). Ezért javasoljuk ablakok beépítését a természetes szellőzés biztosítása céljából.

Az utastér belső kivilágítása viszont rendkívül dizájnos, messziről is felismerhető és felhívja magára a figyelmet.

A jármű alacsonypadlós, tehát megfelel a korszerű követelményeknek. Talán csak a néhány "kakasülés" lehet furcsa, de a gyakorlatban úgy néz ki ez az utasokat nem zavarja. Van „letérdelő” funkciója. Egy kapcsolóra kiengedi a levegőt a légrugókból, és a járda-padlószint közti különbséget ~15cm-ről ~3cm-re csökkenti. Ez nagyon hasznos olyanok számára akik nehezen járnak.

Az üléseket a GIEL szállította. Ezek városi tömegközlekedési járműhöz mérten rendkívül komfortosak és jól felépítettek. Maga az ülés rugós kivitelű, ezért rendkívül kényelmes. A kárpit rajta különösen jó minőségű,kényelmes utazást biztosít. A kérdés, ez a minőségi ülés/kárpit meddig fogja bírni a hazai viszonyokat? Ezen túl az ülések is többféle magasságban vannak szerelve, így mindenki megtalálhatja a lábszár hosszának megfelelő ülést.

Dicsérendő, hogy az ajtóra ragasztott matricával jelzik hol van a kerekesszékes és babakocsis ajtó.

Amit bár szomorúan tudunk támogatni az a manuális mozgássérült rámpa. A zsúfolt járművek, a zsúfolt megállók és az utasok „felkészültsége” kalauz nélkül sajnos nagyon nehézkessé teszi a távműködtetésű rámpa használatát.

A járművet klímával szerelték fel.

Örömmel láttuk, hogy ezen a típuson is rajta vannak a „jegyszemetesedények”. Ez így bizony nagyon kulturált környezetet ad. Sajnos azonban ezeket nem italosdobozok és pillepalackok részére tervezték.

A jármű kürtje azonban világbajnok. Ez valamiféle kamionkürt, és kivételesen hatékonyan látja el jelzőfunkcióját.

Tulajdonsága (hibája?), hogy leszállásjelzést csak a rögzítőfék aktiválása előtt fogad el. Így ha valaki a megállóban megállás után nyomja meg bentről a leszállásjelzőt, akkor nem fog kinyílni az ajtó. Természetesen kintről ilyen probléma nincs.

 

A hajtott tengelyt hátrébb tolták (a régi verzióhoz képest), így kevésbé hajlamos középen felakadni a huplikon és a nem szabványos „garázsbejáró” utakon.

Ezek a példányok úgy néz ki DAF motorral és 6 fokozatú ZF váltóval vannak szerelve. Ezek egy kicsit kevésbé dinamikusak mint a MAN motorok (lásd A300), viszont az régi verzióhoz hasonlóan még így is meg van a VanHool feeling-et. A motor kivételesen a jármű közepén van lehelyezve, ami kissé fura, de sok előnnyel is jár.

A gyakorlatban mostmár látszik, hogy a (vélhetőleg) DAF motor kissé lustább, de mintha nagyobb teljesítményű lenne. Ezért utasokkal jól megpakolva is tudja hozni ugyanazt a „lusta” karakterisztikát, más szólva gyorsulási karakterisztikája nagyjából terhelésfüggetlen.

Amit viszont hiányolunk a csengő, ami egyetlen hanggal jelzi, ha van leszálló a következő megállónál. Ez mind a vezetőnek mind az utasoknak jó tájékoztatást adott. Ráadásul a régi VanHool modelleknél a mechanikus csengő hangja egyáltalán nem volt kellemtelen.

A jármű valószínűleg a hosszú lengőkarok és a jól tervezett rugózás okán hihetetlen jól egyenlítette ki az út egyenetlenségeit.

Ez a típus jól vizsgázott a szántóföld teszten is. Ez tulajdonképpen egy fővárosi kezelésben lévő főútvonal amit a világ minden más táján inkább hívnának szántóföldnek rajta lévő por és a méretes kátyúk miatt.

A jármű külső „karácsonyfa” megvilágítása jó. A gyengén látó jogosítvánnyal rendelkező autósok is észre fogják venni.

Az ajtót működtető légdugattyúk zaja alacsony.

A járműtípus jól csillapítja a sebességérzetet.

Kültéri zaja a csillapított és zárt motortérnek köszönhetően rendkívül alacsony. A légnemű emissziója a szűröknek köszönhetően szintén nagyságrenddel alacsonyabb mint bármely BKV busztípusnál. Ahonnan érkezett ez alapkövetelmény, nem véletlenül tejesíti. Így kiválóan alkalmas elővárosi és kertvárosi akár szűk utcában közeledő járatok ellátására is.

A kipufogónyílás környékén csak kis nyitható ablakok vannak, így nagyon helyesen megakadályozzák a kipufogógáz beáramlását az utastérbe. Ezen túl komoly tudásra vall az, hogy a jármű légszennyezett oldalán (vezető felöli) kis ablakok vannak a másikon pedig nagyok. Így nyitott ablakok esetén a szennyezett levegőből jóval kevesebb jut be mint más típusnál.

Ennél a változatnál átkerült az üzemanyagtartály az első ülések alól a pót hátsó ülései alá. Mivel ennek a modellnek a motorja ugye a vezető mögött helyezkedik el, ezért a pótkocsija szó szerint súlytalan. A végébe telepített üzemanyagtartály viszont súlyával megfogja a lengéseket, utasok nélkül is súlyt ad neki. Persze a megoldás hátránya hosszú üzemanyag-vezeték fűszerezve egy flexibilis szakasszal. Ez egyrészről télen befagyhat, másrészről karbantartáskor célszerű fokozottan odafigyelni rá.

 

A beérkezett járművekkel kapcsoaltban a „jó állapotú” jelző kicsit túl optimista volt. Külsőleg valóban rendben vannak, de műszakilag a legváltozatosabb hibákat tapasztaltuk. Például lötyög a felfüggesztés, lyukas a légrendszer, volt olyan példány ahol mintha első fokozatban szorulna váltó. Így a NewA330-hoz hasonlóan itt is javasoljuk a tüzetes felülvizsgálatot.

 

Azt hittük, hogy a VanHool NEW AG300 járművet már teljesen kiveséztük és nem tud már újat mutatni nekünk. Ezt cáfolandó megjelent néhány frissen vizsgázott VHAG300 ami vélhetőleg ezen típus első darabjai közül való.

Ezeket MAN motorral és 5 fokozatú váltóval szerelték, ezen túl fékerő-szabályozó is van bennük. Így nem csoda, hogy a VanHool AG300 típusról tulajdonságait idézik fel. A járművek meglepően fürgék, de mégsem rángatják meg az utasokat (VanHool feeling).

Ami ennél is meglepőbb az hátul van. Az üzemanyagtartály nem a pótrész hátsó lökhárítójával párhuzamosan van elhelyezve, hanem a pót két kerek felett kapott helyet. Ennek megfelelőn furcsa mód két üzemanyagtöltő-nyílása van. Ezen túl a pótkerekei mögötti térben nincsenek ülések. Itt négy babakocsi vagy kerékpár szállítható. Mellesleg dugig tömött járműnél ez sok állóhelyet is jelent.

Ezen túl a babakocsis ajtó rendhagyóan kifelé a jármű oldalával párhuzamosan nyílik. Ez jó ötlet, mert így a babakocsi és a kerekesszék is könnyebben száll ki és be.

A csuklóban pedig van leszállásjelző. Ez szintén jó ötlet, mert nem kell a megállás előtt kifurakodni az ajtóhoz, hanem innen is lehet jelezni.

 

 

 

A végén a szerkesztő személyes megjegyzéseként senki se becsülje alá ezeket a „csak használt” járműveket. Ilyen módon olyan (esetleg full extrás) modellváltozatokhoz juthatunk hozzá, amire újonnan biztos nem lenne pénzünk.

Arról miként szelték át a járművek Európát amíg ide értek készült egy film. Ezt ide kattintva ide kattintva lehet megtekinteni.

 

Budapest, 2015.02.10, frissítve 2019.10.06

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.