Last Updated: May 22, 2025

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló

 

2025 május 15.

Elsőajtós felszállás gondok

Májustól új találmányként néhány járaton bevezetésre került az a szabály, hogy este 20:00-tól üzemzárásig a járat elsőajtós lesz. Ez nem volna nagy gond de azt tapasztaljuk, hogy a 20:00 órával problémák vannak. Néha este 19 órától vagy éppen este 19:30-tól kell az első ajtón felszállni. Ezzel szemben minden megállóban a 20:00 időpont szerepel. Ez valamiért a BKK utastájékoztató rendszer hibája, tehát mind a BKV mind az Arriva járatokon tapasztalható. Viszont nem óra hiba mivel az utastájékoztató órája ilyenkor pontos. Ez olyan mintha a kiírt járatok elfelejtenének közlekedni. Ezzel valamit kellene kezdeni.

A másik probléma megálló-specifikus. A 224-es busz, Vágóhíd megálló, Pesterzsébet irány. Hétvégén este itt néha borzasztó állapotok uralkodnak. Legfőképp a Budapest Park miatt egyetlen buszra első ajtón egy busznyi vagy esetleg több utas akar felszállni. Ezért a jármű a megállóban sokszor 6-10 percet is áll. Ha eltekintünk a jegyvásárlástól akkor itt a gond az, hogy az utasok az első ajtón szállnak fel, de a járműben hátra kell gyalogolniuk. Ez viszont szinte sosem megy. Így egy jó csomó felszálló vár arra, hogy be tudjon lépni a járműbe. Mivel a 223E ezen utasok számára rossz megállókat érintve rossz felé megy, ráadásul 21 órakor leáll, ezért szinte semmit sem segít. Úgy látjuk, hogy egyetlen megoldás erre ha megszűnik a 224-es járat elsőajtós felszállása.

kendi zsolt

 

 

2025 május 14.

Pótlóbuszos lehetősségek

A vágányfelújítási munkálatok miatt az 52 és a 2B villamosok helyett a Nagysándor József utca és Pacsirtatelep között pótlóbuszok közlekednek. Ezzel kapcsolatban csak most láttunk meg azt a fontos lehetősséget, hogy ez alkalmat ad az utasok igényeinek tesztelésére.

A pótlóbusz egyszerűen meghosszabbítható az Erzsébeti temetőig a Jahn Ferenc korház végállomással. Így pedig felmérhető lenne, hogy az utasok igénylik e ezt a szakaszt. Persze felmerül a kérdés: Mi lesz ha véget ér a pótlás. Mint azt már nagyon régen elmondtuk az Alsó Határút régi nagyvasúti nyomvonalán (ahol már felszedték a síneket) természetesen a villamosvonal is meghosszabbítható. Persze ehhez az utasigényt alá kell támasztani, ami a pótlóbusszal megtehető.

Ezen túl csendben megjegyeznénk, hogy az Alsó Határút és Vasút sor régi nagyvasúti nyomvonala más lehetősségeket is megnyit. Ezen a nyomvonalon (és a kínai vasúton át) lehetséges egy Taksony - Dunaharaszti - Soroksár - Jahn Ferenc kórház - M5 bevezetőszakasz TramTrain kiépítése. Emellett lehetséges egy Kelenföld pu. - Egyetemek - Vágóhíd - Pesterzsébet - Soroksár - Jahn Ferenc kórház - M5 bevezetőszakasz TramTrain kiépítése is. Ezek kiváló torlódást elkerülő tömegközlekedést nyújtanának.

kendi zsolt

 

 

2025 május 13.

Plusz egy fix traffipax

Örömmel látjuk, hogy fatornyos hazánkban Pesterzsébeten a Nagysándor József utca és Hunyadi út találkozásánál telepítésre kerül egy fix traffipax. Ez már régen esedékes volt mivel főleg este eszetlen száguldozás volt itt tapasztalható. Így igen csak üdvözölni tudjuk ezt.

Mi még emlékszünk a néhány évvel ezelőtti kampányra. Ekkor a rendőrség megállított itt egy traffipaxos autót. Ezek után két rendőr megpróbálta bírságolni a gyorshajtókat. Majd kijött még egy kisbusznyi rendőr. Majd kijött még egy kisbusznyi rendőr. A végén pedig belátták, hogy annyi itt a gyorshajtó, hogy még ennyi hatósági ember sem győzi a munkát és levonultak a terepről. Azóta nem próbálkozott senki a gyorshajtók kiszűrésével, mindmáig. Reméljük a telepített kamera bírni fogja majd a feladatot.

kendi zsolt

 

 

2025 május 9.

Rákoskeresztúr városközpont megálló

Ennek a megállónak a problémáit kénytelenek vagyunk ismét szóbahozni. Itt ugye egy MM+ kiépítésű buszmegálló található. Ez annyit jelent, hogy akár négy vagy több busz is megállhat itt utascserére. Ez rögtön két komoly problémát hoz magával.

Egyik: Ha feltételezzük, hogy a megállóban álló négy vagy több busz közül tudja az utas azt hogy melyik busz melyik járathoz tartozik, akkor is kérdés vajon odaér a e járműhez (járműsorban) amíg nyitva van az ajtaja.

Másik: Mivel a buszok egymás mögött állnak ezért nem látszik az első utastájékoztató táblájuk. Így az utas nem tudja, hogy vajon az ő busza bent áll e a megállóban és hogy melyik az. Így pedig eléggé nehéz felszállni rá.

Ezért mindenképp célszerű lenne járat szerint szétbontani a megállót több függetlenre.

kendi zsolt

 

 

2025 május 7.

Tömegközlekedési járműveket karbantartása

Ma találkoztunk egy olyan NVHAG300 járművel, amelynek a külső takarólemeze helytelenül volt felhelyezve. Így elfedte a kipufogócső közel kétharmadát. Ez persze lefolytja a motort. De a nagyobb gond hogy a kipufogógázt bevezeti a karosszéria alá és így az utastérbe. Az ilyen hibákra sokkal komolyabban oda kéne figyelni!

kendi zsolt

 

 

2025 április 25.

Tömegközlekedési járműveket akadályozó közúti manőverek

Sajnálatos módon egyre több olyan eset kerül napvilágra amikor egy tömegközlekedési járművet (legtöbbször szabálytalanul) akadályoz egy másik közúti jármű. Ez legtöbbször a tömegközlekedési jármű gyors irányváltását vagy vészfékezését jelenti. Itt persze megjegyzendő, hogy a gondok okozójaként megjelenik az új közúti törvényi szabályozás. E szerint a vétlen járműnek többet kell tenni például az ütközés elkerülése érdekében mint a vétkes járműnek.

Ami viszont sosem hangzik el, hogy például a fővárosban a tömegközlekedési járműveken az utasok nem ülnek hanem állnak, mert nincs elegendő ülőhely. Ez egy nagyváros esetén természetes. Viszont így ezek a manőverek fokozott veszélyt jelentenek az álló utasok számára. Ennek oka természetesen, hogy egy álló utas sosem tudja olyan jól rögzíteni magát mint egy ülő utas. Így a vétlen sérülések elkerülése érdekében ezeken a területeken lényegesen erőteljesebben kellene fellépni az ilyen esetekkel szemben.

Ezen túl javasolnánk, hogy hivatalból lássanak el minden BKK vonalon közlekedő tömegközlekedési járművet fedélzeti útirány-kamerával (BKV+Arriva), mert így sokkal egyszerűbb lenne kiszűrni az ilyen eseteket. Itt megjegyzendő, hogy néhány vezető már rájött erre és saját pénzen beszerzett és felszerelt ilyen kamerákat. Ezek hatékonysága és jogszerűsége azonban megkérdőjelezhető.

kendi zsolt

 

 

2025 április 13.

USA konform járművek Európában

Az USA - mindenki vámháború következményeként megjelentek USA konform járművek például a magyar piacon. Ezek első csoportja az USA számára gyártott de exportált járművek. Második csoportja pedig az USA piacról (a vámháború miatt) visszamaradt járművek.

Az első csoport komoly gondot jelent, mert sem biztonságilag sem környezetvédelmileg nem illeszkednek az európai viszonyokhoz. Ha eltekintünk a súlyuktól és a fokozott környezetterhelésüktől akkor is gondot okoz a mechanikai méretük. Ezek a járművek szélesebbek mint az Európa részére gyártott járművek. Így közlekedésük és parkolásuk során a személygépkocsinak eladott jármű úgy viselkedik mint egy nagyteherautó. Forduláskor és haladáskor átlóghat a másik sávba és forduláskor illetve parkoláskor is gondjai lehetnek. Ezek jellegzetes megjelenési formája az úgynevezett "pickup". Ez az USA területén kisteherautónak számít és városi járműnek árulják. Európában viszont inkább teherautóként lehetne kategorizálni. Ráadásul ütközési biztonság szempontjából (pl. gyalogos vagy rolleres vagy kerékpáros) nem igazán nyújt védelmet az USA követelményhiány miatt.

De láttunk már olyan USA számára gyártott új (nem oldtimer) személygépkocsikat is amelyek 20-40 centiméterrel szélesebbek volt amint az Európai járművek. Ezekkel szintén haladási, fordulási és parkolási gondok is lehetnek. Ezen túl most már a harmadik országban gyártott és USA-ból visszamaradt járművek is megjelenhetnek amik éppen ilyen problémákat jelentenek.

Most kezdjük tisztelni a tradicionális USA gyártókat, akik képesek (voltak) Európa számára külön járműváltozatot gyártani. Ezeknél nyilván valóan nincsenek ilyen problémák.

Minden estre felhívjuk az illetékesek figyelmét hogy ezekre a szempontokra kiemelt figyelmet fordítsanak mielőtt már késő lesz.

kendi zsolt

 

 

2025 március 24.

BYD gyorstöltő

Friss hírként a BYD elektromos (akkumulátoros) autókat gyártó cég üzembe állított olyan gyorstöltőket amelyek kb. 5 perc alatt képesek feltölteni egy elektromos autót. Ezzel komoly konkurenciát teremtett az üzemanyagcellás járművek számára. Ami viszont nem tudható, hogy ennek a rendszernek milyen a működési biztonsága és hogy a gyorstöltés milyen mértékben csökkenti a jármű akkumulátorainak élettartamát.

kendi zsolt

 

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2024-es hírek 2024 hírek

Archívum, 2023-as hírek 2023 hírek

Archívum, 2022-es hírek 2022 hírek

Archívum, 2021-es hírek 2021 hírek

Archívum, 2020-as hírek 2020 hírek

Archívum, 2019-es hírek 2019 hírek

Archívum, 2018-as hírek 2018 hírek

Archívum, 2017-es hírek 2017 hírek

Archívum, 2016-os hírek 2016 hírek

Archívum, 2015-ös hírek 2015 hírek

Archívum, 2014-es hírek 2014 hírek

Archívum, 2013-as hírek 2013 hírek

Archívum, 2012 és 2008 közötti hírek 2013 előtt

Archívum, 2008 előtti hírek 2008 előtt